Havrerutor

I går bakade jag ett långpannebröd som hette Havrerutor och jag tänkte dela med mig det receptet.

4 dl fiberhavregryn (jag använde vanliga)
5 dl vatten
50 g jäst
25 g smör
2 dl vatten
3 msk mörk sirap
2 dl filmjölk
1 msk salt
1 msk brödkrydda
15-16 dl rågsikt

Gör så här:

1. Häll havregrynen i en bunke, häll 5 dl kokande vatten över grynen. Rör om o låt svalna till 37 grader, tar ca 45 min.

2. Smula jästen i en bunke eller assistent. Smält smöret o tillsätt vattnet, värm till 37 grader. Rör ut jästen med vätskan.

3. Tillsätt grynblandningen, sirapen, filmjölken, saltet och brödkryddan. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt jäsa 45 min under bakduk.

4. Ta upp degen och arbeta den på
mjölat bakbord. Stjälp upp degen i en bakpappersklädd långpanna, 30*40 cm. Platta ut degen med mjölade händer. Pensla en kniv med olja och skär degen i 20-25 rutor. Om man vill kan man str lite havregryn över rutorna. Låt jäsa 30 min under bakduk. Sätt på ugnen på 225 grader.

5. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 25 min. Stjälp upp brödet på galler o låt kallna under duk.

Receptet kommer den tidningen Hembakat nr.1/2012.

I dag har jag bakat cupcakes som vi ska ha med till pulkabacken. Har även gjort lingonsylt och jordgubbssylt så nu klarar vi oss ett tag till.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/900921/images/2012/pic_187099185.jpg" class="image">


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0