Kolmården

Har i dag bokat resan till Kolmården, vi åker den 23/6 och vi ska stanna en hel natt. Bokade rum på Vildmarkshotellet, det såg jättefint ut, rum med havsutsikt, det ni.





Bilderna ser ju fina ut så vi kan ju hoppas att det ser ut så i verkligheten.

I går bokade vi tågbiljetterna till Växjö, jag, mamma och barnen ska på en liten tur dit på fredag. Hoppas på att kunna shoppa lite. Alma tycker det ska bli så spännande att åka tåg.

Annars har det inte hänt så mycket i dag, vädret är ju inte så inbjudande så vi har hållit oss inomhus, förutom Ester som står ute och sover i alla väder. Just nu sitter hon på köksgolvet och leker och Alma är uppe och sover i sin säng.

Ester


Mina stackars tomatplantor, dom undrar  väl vart solen har tagit vägen

I går bakade jag Paulùns GI-frallor, jättegoda. Skriver ner receptet i fall någon vill baka dom.

Paulùns GI-frallor

ca 20 st

50 g jäst
1/2 l mellanmjölk, laktosfri
3 1/2 dl havregryn
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl sesamfrön, skalade
1/2 dl solrosfrön

2 tsk salt
2 tsk flytande honung
6-7 dl dinkelmjöl, siktat
1 dl grahamsmjöl
1/2 dl rapsolja

Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke. Häll i havregryn, linfrön, sesamfrön och solrosfrön och rör om. Låt stå under duk på ett varmt ställe i 15 minuter, tills det kommer små bubblor från degen.
Blanda i salt, honung och rör ner lite mjöl i taget. I början går det bra med en trägaffel, men mot slutet kan du bearbeta degen med händerna. Häll i oljan i slutskedet av knådandet. Degen ska vara ganska lös, men lossna från händerna och skålkanterna.

Forma små bullar, ca 20 st, platta till dom och ställ dom på en plåt med bakplåtspapper och låt dom jäsa 30 minuter. Grädda frallorna i mitten av ugnen på 225 grader i 12 minuter.


Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Emilia

Vad duktig du är som planterar! Frallorna ser riktigt goda ut.. Ni får ha det bra i Växjö föresten! Jag avstår för att det var så himla dyrt för mig att åka.. = ( Kram!

2009-05-05 @ 17:32:27
URL: http://encephalon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har vart på det hotellet och det är nästan finare än bilden. Sååå vackert!!! KRAM

2009-06-05 @ 12:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0