Den nya människan

Jag har sett en bra men skrämmande film som heter så.
Filmen handlar om en en flicka som heter Getrud och hon tas till flickhemmet i Odenslund. Dit tas flickorna för att arbeta under stränga förhållanden och sedan steriliseras. 17-åriga Getrud är en av dessa kvinnor. Hon är inte riktigt medveten om vad som händer, men att hon inte vill vara på hemmet är hon klar över.

Tusentals svenskar tvångssteriliserades under 50-talet. Man hävdade då att det var kvinnor som av någon anledning inte ansågs passa in. I verkligheten var det helt vanliga kvinnor som råkade komma ifrån fattiga och barnrika familjer. Den slutliga lösningen enligt läkare och politiker på att fattiga födde så många barn skulle vara att tvångsterilisera unga kvinnor från fattiga familjer. Fattiga kunde ju ändå inte försörja så många barn. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om detta, borde faktiskt tas upp under någon historielektion i skolan.


En helt klart se värd film, den är gjord av samma man som gjorde "Den bästa av mödrar".


Annars har det inte hänt så mycket i dag, Alma har varit på dagis i dag i stället för på fredag. Dom har varit på utflykt i dag och åkt buss till Spjutterum och varit och hälsat på en fårfarm. Dom hade haft en jättemysig dag.

När jag hämtat Alma bar det i väg in till kalmar för veckohandling. Hon somnade så fort hon satte sig i bilen, Ester somnade på väg till dagis. Det är så skönt att köra bil när dom sover. Handlingen gick superbra, ett uttryck Alma bruka använda. Hon är så duktig när vi är och handlar, hon älskar att gå i affärer, särkilt mataffärer. Hon tjatar inte inte direkt att att få några saker heller. Hon kan fråga "får jag den barbiedockan" när jag säger nej så svarar hon "nehe" och ställer tillbaka dockan.

Ännu en kväll i ensamhetens tecken, Andreas var borta i går kväll och är även borta i kväll med. Jag har blivit bortskämd med att Andreas alltid lägger Alma. I dag fick jag både duscha och tvätta hennes hår samt bada Ester själv. Fast det går bra, Ester är ju bara att lägga i sängen vid 19 så somnar hon omgående. Vid 19.15 sa Alma "mamma jag vill gå och lägga mig" så dom är ju inte svåra att få i säng. Så nu har jag det så lugnt och skönt, soffan för mig själv.

Nu ska jag kolla färdigt på Äntligen hemma.


Kommentarer
Postat av: Emilia

Vad mysigt ni har det! Men filmen låter hemsk, det är mycket som man inte vet om..

2009-04-22 @ 10:08:51
URL: http://encephalon.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej!

Ja, det vore kul att träffa er! Måndagar, onsdagar o helger passar bäst. Antingen kan vi komma upp till er nån lör el sön eller om ni ändå e o shoppar i kalmar en mån el ons kan vi ses då? Vi kan nästa vecka, ska ni till kalmar då? Kram lotta

2009-04-22 @ 12:33:14
URL: http://mammanoflickan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Ja Jessica Andersson

2009-04-22 @ 13:47:16
Postat av: Anonym

Men vad lätt du har för att lägga dina barn!! sover de i egna rum och egna sängar?

Sover de hela natten?

Både Alicia och Evelina somnar såå sent och Evelina somnar alltid i soffan hos oss och Alicia med mitt bröst i munnen, sen vaknar hon massor av ggr varje natt och skall amma! puh!

Kraaaaaam!

2009-04-22 @ 13:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0